Drodzy Czytelnicy.
W marcu 2016 straciliśmy kontrolę nad blogiem. Po wielu miesiącach odzyskaliśmy dostęp do konta i wracamy do Was. Posty datowane między 03.3016 a 12.2017 to rekonstrukcja wydarzeń w tego okresu. Bieżące posty datowane są od 2018 roku.

Szukaj na tym blogu

niedziela, 10 stycznia 2016

Podręczniki szkolne na przykładzie Kenii. (cz.1)

Podręczniki szkolne są drogie. W kraju, gdzie priorytetem jest posiłek, a dzieci jedzą 1 lub 2 razy dziennie najprostsze formy w postaci ugali, czyli puree z mąki kukurydzianej, każda cena będzie zbyt wysoka. 
Koszty, przekraczające możliwości rodzica, dotyczą około 80% społeczeństwa. Jest już grupa osób ze stabilną sytuacją finansową, pracujących w urzędach, sklepach, mieszkających w miastach, gdzie łatwiej o pensję. Nadal są to kwoty minimalne, ale nie jest to tak niepewne jutro jak pozostałej części osób mieszkających w buszu i utrzymujących się z rolnictwa, gotowania czy sprzedaży sody, orzeszków czy kart do telefonów w sklepikach tzw. komersach lub bezpośrednio z wiadra na głowie.

Często podręczniki na dany rok przekazuje szkoła. Ponieważ dzieci mogą je zabrać do domu, chaty w buszu, a i w szkole niema warunków do ich przetrzymywania, stan wielu mocno utrudnia przyswajanie wiedzy. Książki nie mają tutaj roku, czy dwóch, potrafią nawet 6-8 lat przechodzić z rąk do rąk o ile nie było zmiany podręcznika. Nie ma okładek na wielu, kartki są w kiepskim stanie.
Nie spotkałam jednak nikogo, kto narzekałby na stan otrzymanej książki. Alternatywą jest jej brak.
Przedmioty prowadzone są w Kenii i Tanzanii w języku angielskim, a przynajmniej takie jest założenie, także przedmiot znany u nas jako religia. 
Niestety poziom znajomości tego języka przez kadrę, a czasami przez dzieci nie pozwala na swobodna komunikację i robi się rzecz najprostszą - przechodzi na swahili. 
To na pewno nie pomoże dzieciom zdać egzaminów państwowych (więcej o nich za kilka dni) i nawet jeśli zrozumieją wykładany materiał, bo nauczyciel pojawiał się w szkole i prowadził lekcje zamiast zabierać dzieci na swoje pole, to nie zrozumieją poleceń i odpowiedzi.

Nauczanie podobnie jak w Polsce - do klasy 3 jeden nauczyciel i raczej książki łączone blokami lub jedna. Od klasy 4 zaczynają się poszczególnie przedmioty. Science to okolice naszej biologii i fizyki, trochę chemii; social studies to wychowanie, także biologia, ale od innej strony, język polski, tradycje i zwyczaje. Matematyka jak wszędzie, religia - jak u nas.

Dziś poznamy zawartość niektórych książek, czyli to czego uczą się w określonej klasie i z danego przedmiotu. Zapraszamy do lektury.

Religia, klasa 8 szkoły podstawowej






Science (bio / fiz / chem), klasa 2 szkoły podstawowej










Social studies (polski, biol, wos), klasa 3 szkoły podstawowej










Język Ki-swahili, klasa 4 szkoły podstawowej




kolejne podręczniki w jednym z lutowych postów 2016 roku :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz