Drodzy Czytelnicy.
W marcu 2016 straciliśmy kontrolę nad blogiem. Po wielu miesiącach odzyskaliśmy dostęp do konta i wracamy do Was. Posty datowane między 03.3016 a 12.2017 to rekonstrukcja wydarzeń w tego okresu. Bieżące posty datowane są od 2018 roku.

Szukaj na tym blogu

sobota, 16 stycznia 2016

środa, 6 stycznia (cz.5) Bado Primary School, Ukunda

Wszystkie szczegóły znajdują się pod linkiem:
Zapraszamy firmy, szkoły do włączenia się w działania:.
Każdej szkole z projektu poświęcamy osobny post.

2016.01.06 Bado Primary School, Ukunda  - szkoła poza projektem, dla pełniejszego obrazu

Na koniec dla pełniejszego obrazu pojechaliśmy do Szkoły Bado, która od 2006 roku do dziś przeszła istną transformację ze szkoły podobnej do opisywanych wyżej do obecnego stanu, w którym wyniki nauki są dużo lepsze, rezultaty egzaminów zachęcają do wysyłania dzieci do tej właśnie szkoły. 
Jej dyrektorem został właśnie p. Lubango, który wspiera nasze działania i projekty skierowane do pozostałych szkół.





Świadomi nauczyciele dbają o relację z rodzicami, społecznością lokalną, władzami, a do tego sami pozyskują sponsorów na swoje działania i projekty rozwojowe współpracując z licznymi organizacjami spoza kraju. Mają tam przedszkole i 8 nauczycieli, 8 klas, pełną infrastrukturę i normalne toalety, wyposażenie klas na najwyższym poziomie, a do tego własną bibliotekę i salę komputerową z internetem na 20 komputerów, obleganą w godzinach otwarcia przez 450 uczniów. 







Kolejne zamysły kadry to pozyskanie auta do organizacji wycieczek, bo jest to o wiele tańsze rozwiązanie niż okazjonalny wynajem, wprowadzenie posiłków w szkole, używanie projektorów multimedialnych do prowadzenia lekcji. 

Nauczyciele uczą się nowych form inspirowania uczniów do własnych poszukiwań wiedzy, pasjonaci jaki chciałbym wiedzieć w każdej szkole. Lepiej wyedukowani nauczyciele mają wpływ na rezultaty uczniów. 


Główny nauczyciel zapytany o przyczyny ich sukcesów odpowiada, że jako pierwsze to dobrzy nauczyciele pasjonaci, drugie współpraca z lokalną społecznością poprzez zaangażowanie w życie szkoły, trzecie to uczenie się od innych, przyjmowanie porad od lepszych od siebie i własne inicjatywy. Na koniec wymienia współpracę przy nowych projektach z firmami okolicznymi, jako sponsorami. 

W obecnym pokoju nauczycielskim trwają przygotowania do uruchomienia drugiej sali komputerowej. Sprzęt będzie z jednego z projektów, ale już dziś przygotowywane są odpowiednie ławki, aby sprzęt spoczął na właściwym i odpowiednio przygotowanym miejscu, a nie na podłodze. Nauczyciele przeniosą się docelowo do mniejszego pomieszczenia.



W szkole trafiamy po raz pierwszy na uczennice z niepełnosprawnością, poruszającą się na wózku inwalidzkim. Na zdjęciu klasa 7.


Wydaje się,że to szkoła idealna, a jednak w rozmowie pojawiają się problemy, oczywiście nie dotyczą one infrastruktury, ale warunków społecznych, nieplanowane ciąże wśród starszych uczennic, które są zatrzymywane i ukrywane przez rodziców tracąc rok w szkole, a czasami wcale nie wracają już do szkoły, przegrywając w ten sposób swoją szansę na edukację. Nauczyciele próbują wówczas pracować z rodzicami przekonując, żeby pozwolić ich ciężarnym córkom lub później po urodzeniu wrócić do szkoły i kontynuować naukę. Kolejne aspekty afrykańskich warunków edukacji. 


Plany na ten rok to jeszcze lepsze rezultaty w egzaminach państwowych najlepiej w pierwszej dziesiątce w okolicym, być może projektory podłączone przez komputery do internetu w rękach świadomych nauczycieli pozwolą ten cel osiągnąć?






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz